Taukojumppaa

Taukojumppa on mukava tapa työn tai opiskelun ohessa. Se antaa aina hyvän olon!  

Kokeile heti!

Taukojumppa 1
Istu selkä suorana alaselkä kiinni tuolissa, jalat lattiassa, ja pyöritä olkapäitäsi rennosti eteen ja taakse. Hengitä syvään ja rauhallisesti. Toista usein. Tunnet kuinka hartiat alkavat lämmetä, kun verenkierto vilkastuu.
 

Taukojumppa 2
Istu ryhdikkäästi ja ota kummallakin kädellä kynän tai viivoittimen molemmista päistä kiinni. Vie kynä ja kädet pään päälle ja ojenna kädet voimakkaasti suoriksi. Pyri nyt viemään kynää pään taakse kädet suorina. Tunnet kuinka yläselkä ojentuu ja venyy. Tee näin useita kertoja. Pidä välillä pieni tauko ja ravistele käsiä.
 

 

 

Taukojumppa 3
Istu ryhdikkäästi ja taivuta päätäsi olkapäätä kohden rauhallisesti. Kierrä päätä siten, että nenä kiertää alakautta kohden vastakkaista kainaloa. Venytä hetki ja hengitä normaalisti. Nosta pää normaaliin asentoon ja tee sama toiselle puolelle. Voita auttaa venytystä painamalla kevyesti toisella kädellä takaraivon kohdalta. Venytä 3-5 kertaa kumpikin puoli.
 

Taukojumppa 4 

Taukojumppa 5
Ota ryhdikäs istuma-asento ja hengitä muutaman kerran syvään. Purista sormet voimakkaasti nyrkkiin, avaa kämmenesi mahdollisimman auki ja harota sormillasi voimakkaasti. Tee näin muutama kerta. Ravistele kämmeniäsi sekä pyörittele ja taivuttele ranteitasi. Hymyile, se tuntuu hyvälle! 

Taukojumppa 6 

Taukojumppa 7
Nouse seisomaan, siirrä painoasi jalalta toiselle ja notkista hieman polvista. Tee tätä vähintään viisi kertaa molemmille jaloille. Nyt twistataan hieman! Ota normaali haara-asento ja liiku sivuttain jalkaterillä seilaten. Siirrä ja vaihtele painoasi vuoroin päkiälle ja kantapäälle, kun seilaat twistaten. Notkista vähän polvista ja ota kädet mukaan. Ota kaveri jammaamaan! 

Siirrä painoasi jalalta toiselle ja notkista hieman polvista.

Siirrä painoasi jalalta toiselle ja notkista hieman polvista.

Seilaa sivuttain siirtämällä painoasi vuoroin kantapäille ja vuoroin päkiöille.

Let’s twist again!…

Taukojumppa 8
Heitä kengät sivuun ja istu hyvin siten, että selän alaosa on kiinni selkänojassa. Purista pakarat tiukaksi ja rentouta, Kipristä varpaita lattiaa pitkin suppuun siten, että samalla jalan kaari nousee ylös, ja sitten on taas pakaroiden vuoro. Tee tätä 10 kertaa.

Purista pakarat tiukaksi ja rentouta.

Kipristä varpaasi suppuun ja nosta jalkateräsi kaarelle.

Taukojumppa 9 

 

T ehosta venytystä painamalla polvea alaspäin.

Taukojumppa 10
Istu ryhdikkäästi ja kallista päätä vuorotellen puolelta toiselle muutaman kerran. Jätä pää toiselle olalle, ota vastakkaisella kädellä penkin alta kiinni ja venytä niska- ja kaulalihaksia. Voit tehostaa venytystä painamalla kevyesti toisella kädellä takaraivosta. Pysy asennossa n. 30 sekuntia. Toista sama toiselle puolelle. 

Taukojumppa 11
Nouse seisomaan. Nosta toisen käden sormet kohti kattoa, ota sormista kiinni ja venytä kyynärvartta taivuttamalla kämmentä ja sormia ulospäin. Tee sama siten, että kurotat toista kättä alaspäin ja otat siitä toisella kädellä kiinni sekä taivuta kämmentä ranteesta koukkuun. Toista venytykset toiselle kädelle. 

Taukojumppa 12
Ota ryhdikäs istuma-asento. Jännitä kasvon lihakset ”suppuun” ja aukaise ilmeesi mahdollisimman avoimeksi ja avaa myös suusi apposen auki. Ota samalla reilusti happea sisään. Muuta ilmeesi iloiseen hymyyn ja puhalla keuhkot tyhjiksi! Toista muutaman kerran ja jätä hymy kasvoillesi. 

Taukojumppa 13 

Taukojumppa 14
Ota kynä, nouse seisomaan ja ota kengät pois jalastasi. Aseta kynä lattialle oikean jalan eteen. Tartu siihen oikean jalan varpaillasi ja nosta se vasemman jalan yli ja pudota kynä siihen. Auta kädellä tarvittaessa kynä varpaiden väliin. Siirrä oikea jalka takaisin omalle paikalleen ja tartu nyt vasemman jalan varpailla kynästä kiinni ja siirrä se samalla tavalla oikean jalan yli. Sitten tartut taas oikean jalan varpailla kynästä kiinni ja koukista jalkaa kolme kertaa ja vie kynä vasemmalle jalalle. Tartu vasemman jalan varpailla kynästä kiinni ja koukista kolme kertaa. Aloita homma alusta ja vie kynä ensin vastakkaisen jalan yli ja sitten koukistukset, jne. Tee muutama kierros ja muista hymyillä, vaikka taito on koetuksella! 

 

Taukojumppa 15
Istu tuolisi etuosassa ja pidä käsillä tuolistasi kiinni. Lähtötilanteessa jalat laitetaan yhteen niin, että polvikulma on 90°. Nosta polvet ylös ja vie kumpikin jalka mahdollisimman kauaksi sivulle ja laske jalat alas. Nosta taas polvet ilmaan ja vie ne lähtötilanteeseen eli vierekkäin sekä laske jalat alas. Seuraavaksi polvet nostetaan yhdessä ylös ja jalat ojennetaan suoriksi eteen, jossa tehdään nilkoilla viisi ojennus-koukistus-liikettä. Sitten jalat viedään takaisin lähtötilanteeseen. Siinä oli yksi kierros. Tee näin ainakin viisi kierrosta. 

 

Kuulumiset | Sponsorit | Kuntovinkit | Minun Mikkeli | Linkit | Shoppailu | Laji-info | E-mail | Kuvagalleria | Kilpailut |Harjoittelu